Beleidsplan voor de Stichting ter Stimulering en Ontwikkeling van een Bewuste Paardenfokkerij (SOBP) 2023-2028

Missie

De Stichting ter Stimulering en Ontwikkeling van een Bewuste Paardenfokkerij (SOBP) streeft naar het bevorderen van een verantwoorde en duurzame paardenfokkerij, waarbij het welzijn van de paarden centraal staat. Onze missie is het stimuleren van kennis over goede fokpraktijken, het vergroten van de genetische diversiteit binnen de Gelderse en Groningse paardenrassen, het ondersteunen van samenwerkingsverbanden tussen fokkers en instanties zoals de bereden politie en Defensie, en het faciliteren van educatieve en onderzoeksinitiatieven die bijdragen aan een gezonde en toekomstbestendige paardenfokkerijsector.

Visie

Wij streven naar een toekomst waarin de Gelderse en Groningse paardenrassen bloeien dankzij een gevarieerd en veerkrachtig fokprogramma, waarbij het behoud van genetische diversiteit en het welzijn van de paarden voorop staan. Onze visie is een fokkerijsector die zich richt op kwaliteit, duurzaamheid en samenwerking, waarbij fokkers, instanties en beleidsmakers gezamenlijk werken aan de bescherming en promotie van deze unieke paardenrassen.

Doelstellingen

1. Genetische Diversiteit en Fokkerijverbreding: We streven ernaar om de genetische diversiteit binnen de Gelderse en Groningse paardenrassen te vergroten door een verbreding van de foklijnen langs zowel de merrie- als de hengstenkant. Dit doen we door het stimuleren van samenwerkingsverbanden tussen fokkers, het identificeren en behouden van waardevolle bloedlijnen, en het promoten van een gezonde en evenwichtige populatie.

2. Samenwerking met Instanties: We willen nauw samenwerken met instanties zoals de bereden politie en Defensie om te voorzien in de behoefte aan geschikte paarden van de Gelderse en Groningse rassen. Dit omvat het ondersteunen van opfokprogramma's, het faciliteren van opleidingen en trainingen, en het bevorderen van de afstemming tussen vraag en aanbod binnen de Nederlandse fokkerijsector.

3. Educatie en Onderzoek: We zullen educatieve en onderzoeksinitiatieven ondersteunen die bijdragen aan een beter begrip van goede fokpraktijken, paardenwelzijn en genetische diversiteit. Dit omvat het organiseren van workshops, lezingen en publicaties, en het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar relevante onderwerpen binnen de paardenfokkerij.

4. Financiering en donaties: We streven ernaar om financiering te verkrijgen voor belangrijke projecten zoals embryotransplantatie en het behoud van specifieke bloedlijnen. Dit doen we door subsidies aan te vragen, sponsorbijdragen en donaties te werven. Het doel is om een duurzame financieringsbron te creëren die de ontwikkeling en ondersteuning van de paardenfokkerijsector op lange termijn kan waarborgen.

Strategie

Om onze missie en doelstellingen te realiseren, zullen we de volgende strategische pijlers hanteren:

1. Samenwerking en Netwerkvorming: We zullen samenwerken met fokkers, instanties, beleidsmakers en andere belanghebbenden om gezamenlijk onze doelstellingen te bereiken en synergie te creëren binnen de paardenfokkerijsector.

2. Educatie en Voorlichting: We zullen educatieve programma's en voorlichtingscampagnes organiseren om kennis te delen over goede fokpraktijken, paardenwelzijn en genetische diversiteit. Dit omvat het organiseren van workshops, lezingen en publicaties, en het gebruik van online platforms en sociale media.

3. Onderzoek en Innovatie: We zullen wetenschappelijk onderzoek financieren en ondersteunen dat gericht is op het verbeteren van fokpraktijken, paardenwelzijn en genetische diversiteit. Dit omvat het financieren van onderzoeksprojecten, het stimuleren van innovatie en het delen van onderzoeksresultaten met de sector.

4. Financiering en werving donaties: We zullen actief op zoek gaan naar financieringsmogelijkheden zoals subsidies, donaties, sponsorbijdragen en andere initiatieven. Dit omvat het opstellen van financieringsvoorstellen, het werven van steun van partners en het transparant verantwoorden van de besteding van middelen.

Implementatie en Evaluatie

Dit beleidsplan zal worden geïmplementeerd door het bestuur van de Stichting ter Stimulering en Ontwikkeling van een Bewuste Paardenfokkerij, in samenwerking met relevante stakeholders en partners binnen de paardenfokkerijsector. De voortgang en impact van het beleid zullen regelmatig worden geëvalueerd en indien nodig worden bijgesteld om de effectiviteit en relevantie te waarborgen.

Dit beleidsplan is vastgesteld door het bestuur van de Stichting ter Stimulering en Ontwikkeling van een Bewuste Paardenfokkerij en heeft een looptijd van5 jaar.