Projecten ET

Project 1: Embryotransplantatie met een Gelderse merrie

In ons streven naar het behoud en de versterking van waardevolle bloedlijnen binnen de Gelderse paardenfokkerij, hebben we besloten tot een bijzonder project met een van onze merries op leeftijd. Deze merrie draagt een rijke genetische erfenis met zich mee, en we zijn vastbesloten om haar genen en die van de beoogde vader te laten voortleven in een volgende generatie. Met haar hoge leeftijd kan de merrie helaas geen dracht meer dragen, maar via embryotransplantatie kunnen we toch haar waardevolle genen behouden en overdragen aan toekomstige generaties.

Door de beoogde combinantie is er sprake van genetisch materiaal die een unieke kans biedt om  kenmerkende springeigenschappen v te behouden en te versterken in de Gelderse fokkerij.

Project 2: Embryotransplantatie met een Groninger merrie

In een vergelijkbaar streven naar behoud van kwalitatieve bloedlijnen, richten we ons op een van onze merries op respectabele leeftijd. Deze merrie draagt een unieke combinatie van bloedlijnen met zich mee, samen met de beoogde vader.

Zowel deze merrie als de beoogde vader vertegenwoordigen bewezen bloedlijnen van uitzonderlijke kwaliteit, die een belangrijke rol spelen in het behoud van bouw en constitutie binnen de Gelderse fokkerij. Met de merrie op haar hoge leeftijd zien we dit project als een unieke kans om haar waardevolle genen door te geven aan toekomstige generaties.

Het effect van de projecten op biodiversiteit en duurzaamheid

• Voor project 1: Door het behoud van bepaalde lijnen dragen we bij aan de verbreding van beschikbare bloedlijnen binnen de Gelderse paardenfokkerij. Hierdoor versterken we niet alleen de biodiversiteit, maar herintroduceren we ook de springeigenschappen die binnen de Gelderse fokkerij van oudsher aanwezig waren.

• Voor project 2: Het fokken van een gezond veulen uit een van onze merries op leeftijd met de beoogde vader biedt een unieke kans om de bestaande bloedlijnen te versterken en te verbreden. Dit draagt niet alleen bij aan de biodiversiteit, maar kan ook een verfrissend effect hebben op de fokkerij, met mogelijkheden tot het aantrekken van nieuwe bloedlijnen en het versterken van de basis voor toekomstige generaties.

Met deze projecten hopen we niet alleen de fokkerij te verrijken, maar ook andere fokkers te inspireren om vergelijkbare stappen te zetten in het behoud en de ontwikkeling van waardevolle bloedlijnen binnen de Gelderse en Groningse paardenfokkerij.

Voor deze projecten ontvangt de stichting SOBP steun van een fonds.